الخميس، 19 يناير 2012

شوية حاجات كدة Miscellaneous

عاوز اقعد هنا شوية أتكلم عن شوية حاجات كدة :)

يعني؛ هتكلم عن شوية أفكار... اللي ييجي في بالي هقوله

___________________________________________________


الناس العواجيز دول فهموا الثورة غلط.... لو انت شاب زي حالاتي يبقى حالك قبل الثورة كان حاجة من التلاتة لو حاولت تتكلم عن مطالبك قدام واحد كبير..
1- هيزعقلك.
2- هيسيب الموضوع الأساسي و يديك محاضرة طويلة في أسلوب النقاش و الأخلاق و.. و.. و... حتى لو اعتذرتله عن الخطأ اللي انت مارتكبتوش برضه مش هيكلمك في الموضوع المهم.
3- هيديك حقنة فيزيرالجين حلوة هتحس بعدها أد إيه إنك مبسوط و قد إيه انت عبرت عن رأيك و قد إيه هو سمع لك

أما بعد الثورة؛ فالعواجيز فهموا فعلا إن التلات طرق دول مابينفعوش... إنما فهموا غلط؛ هما افتكروا إن الطرق دي مابتنفعش (ياخدونا على قد عقلنا) بيها... فقرروا يصدمونا بالحقيقة المرة؛ إننا جيل أهوج و أرعن و هيبوظ الدنيا.

بس خلاص

______________________________________________________________

سبحان الله.... فيه ناس عندهم موهبة إنهم يفضلوا يتكلموا ساعة كاملة من غير مايقولوا أي حاجة.

و فيه ناس تانية عندها قناعة كاملة إنهم لازم يعلوا صوتهم لو بيكلموا واحد واقف بعيد... حتى لو كان بيكلمه في التليفون.

______________________________________________________________

بشكل ساخر و ليس بشكل محبط؛ حاولت احسب حسبة كدة: قلت لو أنا مثلا مثلا اجتهدت و ذاكرت و سافرت بلاد برة (لتكن امريكا) و اشتغلت باحث في (كال تك) و بعدين بقيت عالم مشهور و قررت أرجع مصر علشان اعالج أهل بلدي من فيروس سي ولا السكر ولا الزهايمر ولا الفشل الكلوي... إلخ.... هلاقي ألف واحد يقولوا عليا عميل أمريكي.. و احتمال اموت قبل ما مصري واحد يتعالج بالدوا اللي هكون اخترعته.... بعد كدة ممكن يعملولي تمثال أو يقولوا ظلمناه أو يدوا الورثة معاش 150 جنيه.

على الجانب الآخر؛ لو أنا سلكت السكة الصح و استغليت حس الفهلوة الفطري في المواطن المصري هعمل أحلى شغل... ممكن مثلا أعمل برنامج توك شو و أفضل أرغي 4 ساعات في أي كلام فاضي.... ممكن كمان اعمل حزب أو ائتلاف... ممكن أخترع طرق مبتكرة في التزويغ من الشغل... إلخ

ممكن حتى لو حابب أشتغل في مجال الطب؛ أعمل إعلان في التليفزيون عن المركب السحري أو عن اللاصقة السحرية التي تشفي من جميع الأمراض بإذن الله تعالى (لازم تقدم المشيئة لأن الشعب المصري بطبعه متدين زي مانتوا عارفين).

_____________________________________________________________

بدأت ألاحظ إني بستخدم كلمة (كدة) كتير و انا بتكلم... مش كدة برضه؟؟ :)

______________________________________________________________

فيه ناس بتحب تستهل كلامها مع الإسلاميين بجملة (أنا مسلم زيــي زيــك).

______________________________________________________________

فرقة موسيقية أجنبية؛ فيهم شبه شوية من الإيموز بس بيشخبطوا على وشوشهم.. ماعرفش عنهم كتير بس أسمع إن بعض أعضاءها ملحدين و الباقي مش قايل لنفسه ديانة... اسم الفرقة ربما يكون له تلميح معين... المهم من الحاجات البسيطة اللي عرفتها إنهم عملوا أغنية اسمها
New religion
و إن فيه بعض الناس بدأوا يتبنوا ديانة سموها على اسم الفرقة... لسة الديانة دي مانتشرتش بالشكل الكبير إنما المهم للأسف إن يبدو إن ليها وجود بين بعض الشباب في مصر!!!!!

_______________________________________________________________

يتبع :)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق